În România, serviciile si produsele pentru semnatura electronica sunt reglementate de Legea privind semnatura electronica 455/2001, Hotarârea de Guvern 1259 din 13 decembrie 2001 privind aprobarea normelor tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr 455/2001 privind semnatura electronica, Directiva UE CE/99/93 cu privire la cadrul comun pentru semnatura electronica.
Trebuie mentionate caracteristicile legale ale semnaturii electronice:
- permite identificarea autorului(clasic)
- manifesta adeziunea autorului la continutul documentului semnat(clasic)
- verificarea integritatii documentului (nou) prin intermediul generarii functiei hash asociata mesajului
Semnatura digitala se foloseste pentru a cripta continutul documentului, folosind cheia criptografica a expeditorului. . Aceasta face ca semnatura sa fie unica atât pentru documentul trimis sau mesajul email cât si pentru destinatarul cheii. . Orice modificari aduse documentului afecteaza semnatura, oferindu-se astfel atat integritate cat si autentificare. Semnaturile digitale utilizeaza criptarea asimetrica, în care se foloseste o cheie pentru a crea semnatura si o alta cheie, legata de prima, pentru a o verifica.
Semnatura electronica (sau digitala) este pentru documentele electronice ceea ce este o semnatura olografa pentru documentele tiparite. Semnatura reprezinta un esantion de date care demonstreaza ca o anumita persoana a scris sau a fost de acord cu documentul caruia i s-a atasat semnatura.
Cu alte cuvinte, semnaturile digitale permit autentificarea mesajelor digitale, asigurând destinatarul de identitatea expeditorului si de integritatea mesajului. O semnatura electronica nu poate fi o semnatura scanata, o iconita, o poza, o holograma, un smart card.
Documentele semnate electronic folosind un certificat digital calificat emis de certSIGN®, Furnizor Public de Servicii de Certificare conform cu Legea semnaturii electronice din Romania, au valoare legala, iar semnatura rezultata se numeste semnatura electronica extinsa.
În afara de semnarea contractelor, semnatura electronica extinsa se poate folosi pentru transmiterea de documente în relatia cetatean/administratie sau companie/administratie, acolo unde exista servicii electronice care sa permita acest lucru. Astfel, de exemplu, se poate crea si transmite orice fel de cerere în format electronic, câstigându-se timp si oferind un confort mai mare cetatenilor/companiilor în comunicarea cu administratia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu